100 השפות של הילדים
אין מצב. המאה נמצאת שם/ לוריס מלגוצי(איטליה, 1942)
( ©, תרגום מאנגלית: אלונה הינב, כל הזכויות שמורות)
הילד
עשוי ממאה שפות
לילד יש
מאה שפות,
מאה ידיים,
מאה מחשבות,
מאה אופני חשיבה,
משחק… מילים,
מאה – כן, תמיד מאה
דרכים להקשיב
להתפעם… לאהוב
מאה חדוות חיים
בשביל לשיר… בשביל להבין
מאה עולמות
לגלות
מאה עולמות להמציא
מאה עולמות
לחלום
לילד יש מאה שפות
(ועוד מאה ועוד מאה נוספות)
אבל ה ם גוזלים תשעים ותשע…
בית הספר והתרבות הכללית (המבוגרים)
הם מפרידים בין הראש והגוף.
ה ם אומרים לילד:
תחשוב…בלי ידיים
תעשה …בלי לחשוב
תקשיב… אל תדבר
תבין …בלי הנאה
תאהב ותחגוג
…רק בחגים.
ה ם אומרים לילד:
לגלות את העולם
שכבר קיים
ומתוך המאה
גוזלים תשעים ותשע.
ה ם אומרים לילד:
עבודה ו – משחק,
מציאות ו – פנטזיה,
מדע ו – דמיון,
שמיים ו- ארץ,
סיבתיות ו – חלום,
הם דברים
שלא שייכים יחד.
ועל אף שהם אומרים לילד
שה- מאה לא קיימת…
הילד אומר
אין מצב… המאה שם…
הפואמה הזו מלווה אותי כסימניה בשולחן העבודה שלי,
לצערי, היא עדיין נכונה… בחלקה האחרון.
לכל ילד/ה יש באמת מאה שפות…ומאה דרכים להגיע אליה/יו,
מכל ילד/ה יש מה ללמוד…
מכל ילד/ה.