מהי בעיה רגשית?
איך זה בא לידי ביטוי?
אני מרגיש משמע אני קיים, מהו רגש בעצם?
האדם מורכב משלושה מימדים עיקריים – גוף, רגש ושכל (mental) היוצרים שלם אחד.
בגוף אנו חשים כאב , חום, קור, עונג וכו'. אנו חשים את הפיזיות שלנו.
עם השכל אנו חושבים, מתכננים, מדמיינים, נזכרים, משננים וכו'..
והרגשות : אהבה, פחד, שמחה, התרגשות, חרדה, תסכול ועוד'.
הרגשות מלווים את התנהלותנו בכל רגע ורגע. אנו יכולים לנוח ואז להרגיש שלווה, לרוץ ולהרגיש סיפוק, ליפול ולהרגיש צער ורחמים או כעס או כל דבר. הרגש, בעצם חי בנו כל הזמן.
התבוננות בתינוק מאפשרת להבין את תהליך העיבוד של הרגש. תינוק הרי צוחק ואח"כ בוכה ושוב צוחק ומשחק. הוא מבטא ומשחרר ואז פנוי לרגש הבא.
רגש בכתיבה הפוכה הוא "שגר" – ומשחק אותיות זה מייצג את החשיבות שבביטויו החוצה. יש לשגר אותוJ
באנגלית: e-motion——- energy in motion התנועה הזורמת של רגשותינו.
רגשות עולים, מורגשים, מבוטאים ומשוחררים.
התהליך הוא: גירוי ←עולה רגש ← מבטאים אותו ← משוחרר ←גירוי וחוזר חלילה.
כשתהליך התנועה הטבעי הזה משתבש הוא משפיע מאד על ההתנהלות כולה על ההתנהגות, על המחשבה ועל ראיית המציאות.
הילד/ה חשים מצוקה רגשית ולא מבטאים אותה בשל מסקנות שהסיקו מנסיון העבר, כגון:
- הבנה של הילד שאין אישור להרגיש חלש/ עצוב/ כועס.. כלומר, אילו רגשות "לא טובים"
- הסקה של הילד ש: אין אישור לבטא רגש שלילי, מקרים בהם הילד ביטא רגשות תסכול וכעס באלימות, נחסם ע"י הסביבה והבין שאסור לבטא רגשות שליליים. חשוב לזכור שעל הסביבה להציע לו דרכי ביטוי שאינן פוגעות.
- פחד להרגיש או לבטא רגש מחשש לא יאהבו אותי
- פחד להרגיש אם זה כואב מדי ופחד מהצפה רגשית
חשוב לזכור כי הילדים אינם מודעים ומקשרים בין הדברים.
מצוקה רגשית אינה נעלמת אלא גדלה ומשפיעה יותר ויותר על ההתנהלות התקינה.
ילד שאינו משתף ברגשותיו יגדל להיות מבוגר שמתקשה ביצירת קשרים אינטימיים.
על ההורים לשים לב ולזהות מתי ישנו דפוס שחוזר על עצמו ולא לייחס זאת ל"אופי" הילד.
כהורים וכמבוגרים עלינו לסייע לילדים לבטא רגשות, להתחבר לרגשותיהם ולחוש בטחון לבטא כל רגש שעולה.